1 - HARFIRDAUS CHE LAH
KMJ SUPPLIES SDN BHD @ PERFECT FRESH AND FROZEN
KMJ Supplies Sdn Bhd beroperasi sebagai pemborong dan peruncit bekalan daging lembu, Daging Kambing Boer, Daging Rusa, Daging Unta, Daging Arnab dan Daging Ayam Kampung. Selain itu, KMJ Supplies Sdn Bhd juga memasarkan ayam turki, burung puyuh, itik dan susu kambing. KMJ Supplies Sdn Bhd juga adalah syarikat franchisor berdaftar untuk brand Perfect Fresh and Frozen .
Tidak ada yang lebih istimewa bagi seorang siswazah apabila berpeluang menimba pengalaman sebagai pengurus operasi perniagaan peruncitan dan pemborong sedangkan baru sahaja menggenggam segulung ijazah. Lebih istimewa, kerjaya barunya menuntut lebih usaha untuk mendapatkan pengetahuan kerana ia berkaitan pemasaran produk berasaskan ternakan, sedangkan ijazah yang dimiliki dalam bidang kejuruteraan elektrik. Justeru, `haluan' yang dipilih nyata menyimpang jauh daripada ilmu yang ditimba di universiti tetapi bagi Harfirdaus Che Lah, dalam usia yang baru mencecah 23 tahun, dia menganggapnya sebagai satu cabaran yang memerlukan kecekalan, keberanian selain tidak berputus asa untuk menambah pengetahuan. “Saya sudah jatuh cinta dengan perniagaan ini, ujarnya,‘’ ketika ditemui di pejabatnya di Kajang baru-baru ini. Harfirdaus Che Lah yang memegang jawatan Eksekutif Operasi, Perfect Fresh and Frozen nyata enggan menambah bebanan fikirannya bahawa bidang yang agak asing baginya boleh menjadi batu penghalang mencapai kejayaan. Malah dia yang pernah bertugas sebagai pelatih pengurus di sebuah syarikat makanan segera akan memanfaatkan ilmu yang dimiliki untuk memajukan syarikat berkenaan yang baru membuka outlet di Jalan Impian Murni, Saujana Impian, Kajang, Selangor.
Tidak ada yang lebih istimewa bagi seorang siswazah apabila berpeluang menimba pengalaman sebagai pengurus operasi perniagaan peruncitan dan pemborong sedangkan baru sahaja menggenggam segulung ijazah. Lebih istimewa, kerjaya barunya menuntut lebih usaha untuk mendapatkan pengetahuan kerana ia berkaitan pemasaran produk berasaskan ternakan, sedangkan ijazah yang dimiliki dalam bidang kejuruteraan elektrik. Justeru, `haluan' yang dipilih nyata menyimpang jauh daripada ilmu yang ditimba di universiti tetapi bagi Harfirdaus Che Lah, dalam usia yang baru mencecah 23 tahun, dia menganggapnya sebagai satu cabaran yang memerlukan kecekalan, keberanian selain tidak berputus asa untuk menambah pengetahuan. “Saya sudah jatuh cinta dengan perniagaan ini, ujarnya,‘’ ketika ditemui di pejabatnya di Kajang baru-baru ini. Harfirdaus Che Lah yang memegang jawatan Eksekutif Operasi, Perfect Fresh and Frozen nyata enggan menambah bebanan fikirannya bahawa bidang yang agak asing baginya boleh menjadi batu penghalang mencapai kejayaan. Malah dia yang pernah bertugas sebagai pelatih pengurus di sebuah syarikat makanan segera akan memanfaatkan ilmu yang dimiliki untuk memajukan syarikat berkenaan yang baru membuka outlet di Jalan Impian Murni, Saujana Impian, Kajang, Selangor.
2 - P G CHENG
CHENG (kiri) bersama beberapa produk makanan kesihatan cendawan tersebut yang dikeluarkan oleh syarikatnya, Ganofarm Sdn. Bhd. bersama Dr. Noorlidah.Cendawan itu kini ditanam secara komersial di beberapa buah negara seperti China, Jepun dan Amerika Syarikat. "Di Malaysia tidak ramai yang menanam cendawan ini kerana pasarannya kurang memberangsangkan," kata Prof Dr. Noorlidah Abdullah dari Institut Sains Biologi Fakulti Sains, Universiti Malaya (UM) baru-baru ini.
Beliau yang juga mengamalkan minuman ekstrak ling zhi berkata, ia sangat baik untuk menjaga kesihatan.
Polisakarida, bahan aktif yang terdapat dalam ling zhi berupaya menguatkan sistem imun tubuh. Ling zhi boleh dijadikan langkah untuk mencegah kanser, bertindak sebagai antialergi, antiradang, antiviral, antibakteria dan antioksidan," katanya.
Selain itu, ling zhi mempunyai antioksidan paling tinggi berbanding cendawan lain.
Antioksidan boleh menyingkir radikal bebas yang terbentuk dalam badan melalui metabolisme tubuh. Radikal bebas akan merosakkan lipid pada membran sel dan asid deoksiribunokliek (DNA). Jadi apabila berlakunya serangan, tubuh boleh terdedah kepada penyakit seperti jantung, artritis dan penyakit lain.
3- Nor Zaina Bt Ghani
Pengarah Eksekutif Positive Image Resources
Nor Zaina Bt Ghani ( Datin Ira)
Nama Syarikat
Positive Image Resources
Positive Image Resources
Alamat Ibu Pejabat :
No. 38A, Jalan 6/21D,
Medan Idaman Business Centre,
53100 Gombak, Kuala Lumpur,
Malaysia
Telefon: 603-4024 1696/ fax: 603-4024
1996/ email: info@mmp2u.com
Jawatan:
Pengarah Eksekutif Positive Image
Resources
Pengasas Aura Seri & Aura Genius
Pengasas Aura Seri Spa & Beauty
Pengasas Aura Seri Cosmetics (Skin Care
Series)
Kelulusan:
Diploma Kecantikan in Alternative
Medicine
Open International University of Culcutta
India
(Master Reiki, Aromatherapy, Herba, Colour
Therapy, Psikologi, Mind Therapy, Perunding Kecantikan )
Penghasilan Aura Seri dan Aura
Genius
Menyedari potensi perniagaan dan atas
tujuan mendidik masyarakat mengenai sains baru ini, pihak Positive Image
Resources telah mengambil langkah dinamik dan inisiatif menjadi perintis
teknologi Aura nombor satu di Malaysia dan seterusnya memperkenalkan
satu-satunya produk yang telah diuji secara klinikal di pusat penyelidikan
Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan telah mendapat pengiktirafan
antarabangsa daripada International Institute of Health Science, Open
International University for Alternative Medicine dan juga Positive Life
Foundation yang terbukti dapat membantu memperbaiki dan mengekalkan Aura positif
seseorang selain dari digunakan secara meluas bagi wanita dan juga lelaki
sebagai produk kecantikan.
Aura Seri dihasilkan dengan gabungan 7 jenis
minyak pati bunga yang diekstrak secara semulajadi yang mewakili 7 warna dan
frekuensi yang dipertenagakan dengan butiran Kristal terpilih, garam Kristal
bermutu tinggi, tenaga bunga emas dan juga tenaga alam semesta.
4- Zalalnudin Latipi
SEBAGAI seorang saintis yang
mengkaji kehidupan flora dan fauna menjadi titik tolak kepada Mohd. Zalalnudin
Latipi, 31, membuka sebuah kedai menjual spesies ikan terancam kelisa atau juga
dikenali sebagai arowana.
Demi minatnya yang berputik sejak
kecil Mohd. Zalalnudin nekad meninggalkan jawatannya sebagai seorang saintis.
Minatnya kian bercambah apabila beliau berjaya menghabiskan pengajiannya dalam
bidang Sosiologi Pemuliharaan di Universiti Malaysia
Sabah.
Ikan kelisa kepada Mohd. Zalalnudin bukan sekadar
ikan hiasan malah kepada mereka yang tahu menilainya, ia boleh menjadi sumber
pendapatan.
Harganya mampu mencecah ribuan ribu
ringgit selain ia digemari oleh kaum Cina di negara ini yang dipercayai membawa
tuah kepada pemiliknya. Namun Mohd. Zalalnudin tidak menyangka hobinya yang suka
memelihara ikan itu mampu memberikannya sumber pendapatan tetap
kepadanya.
"Dulu saya hanya bela ikan ini di rumah dan saya ada tujuh akuarium di rumah untuk mengisi ikan-ikan ini.
"Namun pada tahun 2005 saya
mengambil keputusan untuk berhenti sebagai seorang saintis kerana mahu
melibatkan diri secara serius dalam perniagaan menjual ikan kelisa,"
katanya.
Mohd. Zalalnudin tidak menyangka,
kedai yang baru dibukanya itu mendapat sambutan menggalakkan daripada penduduk
setempat malah ikan kelisa juga mendapat permintaan daripada orang
Melayu.
"Selain orang Cina, orang Melayu
juga menunjukkan minat terhadap ikan ini dan sanggup membelinya walaupun pada
harga yang mahal.
"Mereka yang datang ke kedai ini
sanggup menghabiskan masa berjam-jam semata-mata mahu melihat kecantikan dan
kelicikan ikan kelisa," katanya.
Menyentuh penjagaan ikan kelisa,
beliau memberitahu, tidak susah untuk membelanya tetapi perlu memastikan air
yang digunakan dicampurkan dengan ubat
antiklorin.
"Antiklorin perlu dicampurkan
mengikut sukatan yang ditetapkan selain memberi makanan kepada ikan mengikut
waktu.
"Ikan ini kebiasaannya makan sejenis
ulat yang banyak dijual di pasaran. Lipas dan cengkerik juga boleh diberi tapi
lebih baik beli sahaja di pasaran kerana ditakuti serangga ini membawa racun dan
mati jika memakannya," katanya.
Jelasnya, bagi memenuhi permintaan
ikan kelisa di kedainya itu, beliau telah membeli dua buah kolam ikan kelisa di
Bukit Merah, Perak.
"Kebanyakan ikan-ikan yang ada di
kedai di bawa dari sana dan kita akan pilih ikan-ikan terbaik sebelum dipamerkan
di kedai bagi menarik minat orang ramai,"
katanya.
Di kedainya terdapat lebih 200 ekor
ikan kelisa pelbagai variasi seperti Malaysia Gold Cross Back Golden Arowana,
Malaysia Super Red Arowana, Indonesia Chili Red dan sebagainya .Lebih istimewa,
harga ikan kelisa semakin meningkat jika ikan itu kian
membesar.
"Bagi saya ikan ini memang membawa
tuah kepada pemiliknya.
"Ikan ini juga tidak memerlukan
penjagaan yang rapi. Kepada mereka yang berminat untuk mengetahui cara-cara
penjagaan ikan kelisa mereka boleh datang terus ke kedai saya,"
katanya.
Bagi mereka yang ingin melihat
ikan-ikan yang dijual di kedai Mohd. Zalalnudin, kedainya itu terletak di Star
Arowana World di Jalan Seberang Perak, Alor
Setar.
5- Ainil Hawa Sazali
TIDAK perlu bersusah payah pergi ke
butik atau pasar raya untuk mendapatkan tudung pilihan kerana semuanya kini di
hujung jari. Bayangkan sambil berehat di rumah, anda sudah boleh membuat
pembelian tudung diingini dengan melayari kedai-kedai online melalui
telefon pintar.
Antara butik dalam talian yang meriah
pengikut di kalangan penggemar tudung ialah Qaira Hijab.
Perniagaan tudung menerusi Internet ini
diusahakan oleh Ainil Hawa Sazali, 27, yang juga seorang pensyarah di sebuah
universiti swasta di Selangor.
Sebagai butik dalam talian, Qaira Hijab
ini telah beroperasi di laman sosial facebook dan blog
qairashijab.blogspot.com sejak dua tahun lalu.
"Menariknya mengenai koleksi Qaira
Hijab ini ialah tudung yang dijual mengikut cita rasa wanita moden pada masa
kini serta sangat sesuai digayakan oleh pelbagai lapisan umur.
"Selain itu mutu kain tudung yang
berkualiti menyebabkan pelanggan sentiasa tertunggu-tunggu koleksi terbaru
kami," ujar Ainil Hawa selaku pemilik dan penentu rekaan tudung bagi Qaira
Hijab.
Ainil yang hadir ke studio ditemani
adiknya, Izzati mengakui sentiasa mengemas kini Facebook Qaira Hijab dan
akan memuat naik koleksi tudung terbaru pada setiap minggu bagi menampilkan
rekaan dan corak terbaru yang selari dengan peredaran masa. "Antara corak
terkini yang laris di pasaran adalah tudung benang kapas , tudung sutera Thai
dengan sulaman bunga, selendang sifon dan tudung fabrik denim.
" Namun keistimewaan koleksi Qaira
Hijab ialah pada bahagian hadapan tudung (awning) yang lebih mudah dijaga
termasuk jika dicuci dalam mesin basuh.
"Biarpun tidak menggunakan pelapik
keras bagi membentuk awning, tudung tetap cantik terletak.
"Sementara itu, wanita yang mempunyai
raut muka yang agak lebar juga tidak perlu berasa bimbang mengenai kesesuaian
wajah kerana pemakaian tudung tersebut akan menampakkan muka lebih tirus,"
jelasnya. Selain itu, penjelasan yang terperinci mengenai saiz, warna dan harga
tudung boleh didapati pada setiap gambar produk sekali gus memudahkan lagi
urusan jual beli secara Internet.
Pelanggan hanya perlu memilih rekaan
tudung yang diminati dan segala urusan tempahan tudung dan pertanyaan akan
dibuat melalui e-mel.
Urusan pembayaran pula boleh dibuat
melalui perbankan Internet dan tempahan yang dibuat akan dihantar melalui Pos
Laju Malaysia.
"Pelanggan akan mendapat tempahan
mereka dalam tempoh satu hingga dua hari daripada tarikh pembayaran,"
katanya.
6- Nok Akmar Hanif
Berpegang kepada
prinsip tidak mudah mengaku kalah, sentiasa berusaha, bersemangat tinggi dan
bersikap positif walau diuji pelbagai cabaran memberi hasil positif kepada
pasangan dua beradik ini.
Kedua-duanya
mempunyai latar belakang akademik berbeza, tetapi ia bukan halangan untuk Nor
Akmar Hanif, 34, dan Aida Nurlin Hanif, 31, berjaya dalam bidang saham amanah
dan insurans.
Walaupun bermula
daripada sifar tetapi hasil daripada berpegang teguh dengan prinsip yang telah
ditetapkan membolehkan mereka meraih pelaburan bernilai jutaan ringgit pada usia
20-an lagi.
Kini, Nor Akmar
dan Aida Nurlin ialah Ketua Pegawai Eksekutif Platinum Wealth Advisor menerusi
jenama Amazing Millionaire Sisters dan disokong sepenuhnya oleh sebuah bank
terkemuka.
Nor Akmar
berkata, sejak kecil lagi beliau berminat untuk menjadi ahli perniagaan berjaya
kerana ingin berdikari, selain suka akan cabaran baru.
“Saya pernah
bekerja namun hanya bertahan tiga bulan kerana enggan terikat dengan peraturan
yang merimaskan seterusnya menceburi bidang perniagaan. Saya mahu bekerja
mengikut masa dengan jumlah pendapatan yang ditentukan saya sendiri,” katanya
kepada Sinar Harian ketika ditemui di pejabatnya di Petaling Jaya, baru-baru
ini.
Pemegang ijazah
kelas pertama dalam bidang Kejuruteraan Sistem Maklumat di Institut Sains dan
Teknologi Universiti Manchester di Britain pada 1999 ini memulakan perniagaan
pada usia 23 tahun.
Kemampuannya
mengurus dan mengendalikan jualan pelaburan turut meletakkan dirinya sebagai
pengurus agensi kumpulan termuda di sebuah institusi kewangan terbesar di negara
ini.
Malah, beliau
mampu memperoleh pendapatan lima angka atau sekurang-kurangnya RM10,000 sebulan
sewaktu berumur 26 tahun.
“Pelaburan
seperti ini cuma perlukan modal yang kecil tetapi mampu menjana pendapatan di
luar imaginasi kita,” jelasnya
Bekerja sambil belajar
Nor Akmar turut berjaya membuka agensinya
sendiri pada usia 25 tahun. Tiga tahun kemudian, pada usia 28 tahun, beliau
mampu melahirkan sebanyak 10 Pengurus Agensi Kumpulan (GAMS).
Pencapaian terbesarnya ialah sebagai Ketua
Pengurus kumpulan Master Builder iaitu anugerah yang dimenanginya empat kali
berturut-turut.
Anugerah lain ialah Brand Ambassador, Group
Agency Manager Platinum, Top GAM, Master Recruiter, Million Sales Achiever,
Million Dollar Round Table, Anugerah Usahawan Muda Universiti Malaya dan terbaru
terpilih sebagai Ikon Belia Negara.
“Mempunyai semangat kental dan bermotivasi
tinggi menjadi prinsip utama untuk berjaya. Selain itu, sikap mudah belajar, ada
semangat berterusan bukannya sekadar hangat-hangat tahi ayam juga amat penting,”
kata anak ketiga daripada empat beradik ini.
Berkat kesungguhannya itu, maka tidak hairanlah
jika wanita bujang ini berjaya memiliki sebuah Ferarri model California yang
dibelinya hasil daripada titik peluh sendiri.
Bagi Aida Nurlin atau lebih mesra disapa
sebagai Elynn berkata, prinsip utamanya adalah setiap satu-satu pekerjaan
mestilah dibuat sehingga sempurna dan berjaya.
Beliau yang mengikut jejak kakaknya, memulakan
perniagaan ketika masih lagi menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam
bidang Sains Aktuari.
Menurutnya, walaupun terpaksa bergelut masa
antara belajar dan kerjaya sebagai perunding kewangan, beliau tetap berusaha
untuk menjadi yang terbaik seterusnya membina kejayaan dalam hidup.
“Untuk maju dalam perniagaan, anda perlu tanam
dalam diri bahawa tiada perkara yang mustahil untuk dicapai. Jika kita tahu cara
berniaga yang betul dan sanggup bekerja keras, insya-Allah kejayaan akan datang
kepada kita,” jelasnya.
Tanam impian
Penglibatan dalam bidang perniagaan sejak masih
menuntut, Elynn mengakui itu membuatkannya menjadi lebih kuat bekerja dan
berdisiplin.
“Fokus dalam melakukan apa saja tugasan adalah
penting,” tegasnya.
Seperti kakaknya, Elynn juga banyak menerima
anugerah dan pencapaian, termasuk Group Agency Manager Platinin, Master Builder
Award, Master Recruiter dan Million Dollar Round Table.
Sementara itu, dua beradik ini boleh berbangga
apabila sudah menerima lebih 100 anugerah pengiktirafan berikutan prestasi
mereka yang cemerlang sebagai perunding saham amanah.
“Kini, kami semakin aktif membuat program
mengasah bakat bagi melahirkan perunding kewangan berjaya, sekali gus membantu
orang lain mengubah diri mereka menjadi lebih baik. Apa yang lebih
membahagiakan, kami dapat melihat orang bawahan yang kami didik berjaya seperti
kami,” kata Nor Akmar dan Elynn sambil tersenyum.
Sebagai agenda masa hadapan, kedua-duanya
menanam impian untuk mencipta nama dalam bidang insurans bagi mengharumkan nama
negara di mata dunia dengan mencapai Top of the Table (TOT), iaitupenganugerahan
di peringkat antarabangsa.
“Penganugerahan
itu belum lagi dicapai oleh mana-mana rakyat Malaysia sekali pun bidang
berkenaan sudah bertapak 60 tahun di Malaysia. Justeru, kami mahu menyahut
cabaran untuk menjadi yang pertama menerimanya,” kata Nor Akmar.7- Azizuzanadi Zainuddin
KETIKA penulis tiba di kediamannya di
Kampung Hayat, Simpang Pelangai, terletak kira-kira 46 km dari Bentong, beliau
sedang bertukang di kandang kambingnya.
"Beginilah kalau kerja sendirian, semua
kena buat sendiri," kata Azizuzanadi Zainuddin, 39, sambil mengetuk papan untuk
dijadikan bekas makanan kambing-kambing baka Feral dari
Australia.
Berbanding kambing lain yang begitu riuh
mengembek, kambing-kambing Australia ini berkumpul di satu sudut ketika
Azizuzanadi atau lebih mesra dengan panggilan Among, membuat kerja
tukangannya.
"Kambing-kambing Australia ini baru saya
dapat beberapa hari lalu, mungkin mereka tak biasa lagi dengan kandang ini, itu
sebab mereka diam sahaja," kata Among berseloroh.
Kandang kambing dua tingkat itu siap
dibina Mac 2008. Kos membina kandang mencecah RM90,000 dan sebahagian besar wang
diperoleh daripada pinjaman Tekun (Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga) dan
bantuan PPK (Pertubuhan Peladang Kawasan Pelangai).
Di bahagian bawah kandang terdapat stor
menyimpan makanan, peralatan dan keperluan.
Di lantai bawah itu juga Hadi membakar
rumput kering yang menghasilkan asap untuk menghalau agas dan
nyamuk.
Tahi kambing turut dikumpul di lantai
bawah dan dibakar untuk dijadikan baja.
Di bahagian atas terdapat beberapa petak
kandang yang mengasingkan kambing ternakan mengikut jenis, saiz dan
umur.
PENDIDIKAN TINGGI
Mendengar sketsa liku-liku kehidupan
penternak muda ini, anak seorang pesara tentera, menunjukkan beliau bukan
calang-calang orangnya dari segi pencapaian akademik.
Beliau bersekolah agama dari peringkat
sekolah rendah hingga menengah. Tamat tingkatan lima, beliau memilih menyambung
pelajaran di sekolah pondok, Sekolah Agama Rakyat Al-Nadhah, Kota Sarang Semut,
Kedah selama dua tahun.
Meskipun mendapat peluang untuk ke
Universiti Al Azhar, Hadi memilih untuk ke sekolah Pondok Sungai Jagung,
Pendang, Kedah dan belajar selama tiga tahun lagi.
Tamat belajar di sekolah pondok, beliau
pulang ke kampung halamannya dan membuat kerja kampung selama dua tahun termasuk
menoreh getah di kebun datuk dan neneknya serta menanam
pisang.
Meskipun bersekolah agama dan pondok, anak
muda ini berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti Teknologi Mara (UiTM),
Arau, Perlis pada 1992 dalam bidang pengajian
perniagaan.
Tamat belajar di UiTM, beliau melanjutkan pelajaran ke Amerika
Syarikat untuk pengajian Ijazah Sarjana Muda Perbankan dan Kewangan di Northwood
University, Midland, Michigan atas tajaan Majlis Amanah Rakyat
(Mara).
Tamat pengajian peringkat ijazah, beliau tidak terus kembali ke tanah
air. Anak perantau ini tidak mahu melepaskan peluang menggali pengalaman bekerja
di negara asing.
Beliau bukan setakat melakukan dua kerja tetapi juga menyambung
pengajian di peringkat sarjana, dengan belanja sendiri, bukan satu tetapi tiga,
iaitu Masters in Information System, Masters in International Business dan
Masters in Risk Management.
Beliau mengikuti pengajian ketigatiga ijazah sarjana itu di
Universiti Concordia, Mequon, Wisconsin.
Tamat pengajian ijazah sarjana, Hadi tinggal beberapa tahun lagi di
Amerika dan memulakan perniagaan pengedaran kebanyakannya produk Industri Kecil
dan Sederhana (IKs) Malaysia serta produk etnik Asia da
Mexico.
"Saya menyewa sebuah gudang di Greendale, Wisconsin untuk perniagaan
saya ini. Sambutan untuk produk Malaysia dan Asia memang bagus tetapi yang
mengecewakan saya ialah bila saya dapat tawaran membekal sos masam manis dalam
kuantiti yang besar untuk Walmart, rangkaian pasaran yang hebat di Amerika, tak
ada pihak di tanah air yang sanggup membekalkan saya produk berkenaan," keluh
Among.
USAHAWAN TANI
Setelah hampir 10 tahun di perantauan, Among kembali ke tanah air
pada April 2007.
"Kalau makan gaji, kita yang lelah bekerja tetapi orang lain yang
mengecap kejayaannya," jelas beliau.
Among mahu menjadi usahawan dan memilih untuk meneroka bidang
pertanian di sebalik tawaran melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah
Kedoktoran (PhD) dari sebuah institut pengajian tinggi awam
tempatan.
"Semasa belajar di Amerika, saya berpeluang melawat banyak ladang
lembu dan jagung. Saya juga pernah bekerja sambilan di ladang dan saya melihat
sendiri betapa majunya peladang-peladang di negara itu. Saya diberitahu kerajaan
mereka banyak membantu dan memasarkan produk yang
dihasilkan.
"Sememangnya jika dibandingkan dengan industri pertanian di tanah
air, kita masih jauh ketinggalan. Di situlah datang tekad untuk saya jadikan
bidang pertanian sebagai karier saya," jelas Among.
Sekembalinya ke tanah air, Among tidak membuang masa dan mengikuti
pelbagai kursus termasuk anjuran Pusat Pembangunan Usahawan Malaysia (Medec),
Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan Jabatan Perikanan
Malaysia.
Antara kursus yang disertainya ialah kursus ternakan ikan dalam
sangkar, kursus membuat makanan ternakan, kursus pembenihan ikan, kursus
penyakit ternakan kambing dan kursus ternakan kambing peringkat
ladang.
"Habis sahaja kursus ternakan ikan, saya buat dulu ternakan kambing
pada Disember 2007. Saya beli 20 ekor kambing dari sebuah ladang di Nilai,
Negeri Sembilan yang terpaksa gulung tikar. Saya belanja lebih RM5,000 untuk
beli kambingkambing ini," kata Among dengan menambah beliau kemudian membeli 39
ekor lagi kambing dengan kos kira-kira RM15,000.
Pada peringkat awal, Among menempatkan kambingkambingnya di tanah
Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) di Lembah Jaya, kirakira 5 km dari
rumahnya.
Rutin kerjanya bermula selepas subuh termasuk menyabit rumput untuk
makanan kambing-kambingnya.
"Usaha awal saya berjaya, kambing membiak dan gemuk-gemuk. Saya
mendapat bantuan emak dan pakcik saya serta adiknya. Cuma bila pindah ke kandang
baru, tidak jauh dari kandang asal, kambing banyak mati. Kini saya memindahkan
kesemua kambing yang ada di kandang yang baru berhampiran rumah emak saya.
Makanan yang diberi sama, mungkin tapak kandang tak serasi,"
katanya.
8- Rashidah Bt Rahman
NAMA: PN.RASHIDAH BT RAHMAN
NAMA
SYARIKAT: SHIDAWIE ENTERPRISE
JENIS
PERUSAHAAN: PEMBUATAN KEK LAPIS NANAS DAN KEK KUKUS
BUAH-BUAHAN
(HALWA NANAS)
KELULUSAN/BIDANG/INSTITUSI:
i)
KEJURUTERAAN ELEKTRIK JANGKAWAS DAN KAWALAN (POLITEKNIK UNGKU OMAR, IPOH)
ii) INTERNATIONAL DIPLOMA IN COMPUTER
STUDIES
KOLEJ INFORMATICS, JOHOR BHARU
NILAI JUALAN
TAHUNAN: RM 600,000.00( 50,000.00 /
BULAN)
PEMASARAN: PRODUK DIPASARKAN DI SEMUA CAWANGAN HPS HALAL MART IAITU
SEBANYAK 180
CAWANGAN DI SELURUH MALAYSIA DAN BEBERAPA KIOSK DI TESC0 SERI ALAM, TESCO CHENG, MELAKA MALL, WESTERN DIGITAL
MEDIA PASIR GUDANG
DAN FRESCO CAWANGAN JASIN. PRODUK JUGA DIHANTAR DI SELURUH 100 CAWANGAN SATINNI CORPORATION.
ANUGERAH: MENDAPAT PENGIKTIRAFAN “REKABENTUK TERBAIK” KETEGORI PRODUK
BAKERI BAGI
SELURUH MALAYSIA.
AGENSI
PEMBIMBING: LPNM, JABATAN PERTANIAN
PENDAPAT/LUAHAN ISI
HATI:
Kejayaan bukanlah mudah untuk
dicapai, sebaliknya usaha yang berterusan bagi pastikan kejayaan terus dalam
gengaman. Usahawan mestilah ada sikap yang positif, akhlak yang baik, senantiasa
mahukan perubahan ke arah yang lebih baik dan yang sangat penting adalah
tanggungjawab kita sebagai pengeluar produk HALAL. Produk HALAL dan Toyibban
adalah wajib bagi saya memastikan produk yang dikeluarkan suci, bersih dan
selamat dimakan. Saya berazam dan bertekad untuk terus mengeluarkan produk
HALAL untuk seluruh umat Islam khasnya dan seluruh rakyat malaysia dan dunia,
insyallah.Pada awalnya pengeluaran produk kek lapis dipengaruhi oleh Kek Lapis Indonesia yang jauh harganya lebih murah. Begitu juga dengan Kek Lapis Sarawak yang mempunyai corak dan warna- warni yang sangat menarik. Oleh itu Shidawie telah menjalankan kajian pasaran dan produk supaya selari dengan permintaan dan kehendak pelanggan masa kini. Akhirnya shidawie mengeluarkan produk kek lapis yang berbeza dari segi bahan mentah, warna dan pembungkusan bagi mencipta kelainan. Kek Lapis Shidawie menggunakan pembungkusan yang menarik dan kualiti bagi membolehkan kek lapis tersebut mempunyai jangka hayat yang lebih lama dan rasa produk tersebut terus kekal seperti selepas baru dibakar. Bahan mentah yang digunakan adalah bahan mentah yang berkualiti dan sihat dimakan, misalnya pewarna yang digunakan lebih asli dan kadar penggunaan yang sedikit sahaja. Penggunaan gula juga dikurangkan bagi memberi ruang kepada semua golongan menikmatinya disamping penjagaan kesihatan kita terus dipelihara. Buah-buahan digunakan seprti buah prune, roselle, kismis dan sebagainya yang mempunyai kelebihan tersendiri. Telor yang digunakan juga telah dibersihkan sebelum menggunakannya.
Walaupun pada mulanya pelanggan selalu keliru kek lapis keluaran kami dengan jenis kek lapis Indonesia dan Sarawak, Shidawie senantiasa berusaha memaklumkan kepada pelanggan dengan kelebihan produk kami. Akhirnya produk Shidawie dapat diterima dengan promosi berterusan dan bahan promosi yang diberikan kepada pelanggan.
Cabaran utama Shidawie adalah kapasiti pengeluaran yang terhad dengan penggunaan mesin separa automatik. Oleh itu Shidawie telah bertekad untuk membeli mesin pengeluaran yang lebih tinggi dan kos yang lebih murah supaya dapat memenuhi permintaan dalam dan Luar Negara. Persijilanan GMP, HACCP dan ISO adalah sangat penting untuk dimiliki bagi menjamin kualiti dan keselamatan produk disamping sistem pengurusan yang baik.
Akhir kata Shidawie berharap dapat meneruskan perniagaan ini dengan jayanya disamping dapat terus berjuang mengeluarkan dan memasarkan produk HALAL di arena Global yang sangat tinggi permintaannya. Cita-cita untuk terus mengeluarkan produk HALAL akan diteruskan sehingga berjaya.
9- Nabil Sanusi
CENDAWAN kini mendapat permintaan tinggi di seluruh negara. Menurut beberapa pengusaha cendawan yang ditemui, antara pelanggan utama mereka ialah pengusaha restoran tomyam.
Selain
menjadi ramuan dalam masakan popular Thai itu, cendawan juga sedap digoreng
setelah disalut dengan tepung. Tidak hairanlah, lading cendawan kini menjadi
pilihan golongan pengusaha. Selain itu, kemudahan dan sokongan daripada kerajaan
turut menjadi factor utama merancakkan perusahaan cendawan.
Begitu
juga halnya dengan pemilik Nas Agro Farm, Nabil Sanusi. Katanya, dia memilih
mengusahakan ladang cendawan kerana melihatkan potensinya yang besar walaupun
mempunyai perniagaan lain yang membabitkan pengangkutan.
.
Idea
mengusahakan cendawan ini bermula daripada isteri saya yang berminat dalam
bidang pertanian,"katanya.
..
Menurut
beliau, isterinya Surina Saad, 38, sanggup berhenti kerja sebagai akauntan
sebuah syarikat perakaunan di Shah Alam. Justeru, seiring dengan sokongan
daripada mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Nabil kemudiannya
yakin dengan keputusannya untuk membuka ladang cendawan. Krisis kegawatan
ekonomi 1998 memberi banyak pengajaran kepada saya dalam menghadapi dunia
perniagaan. Saya melihatkan perniagaan dalam bidang pertanian tidak menerima
kesan kegawatan, inilah yang membuatkan saya berani menanggung risiko untuk
mempelbagaikan jenis perniagaan yang saya usahakan,"katanya.
..
Menurut
Nabil, ladang cendawan miliknya seluas 0.5 hektar diusahakan di atas tanah milik
keluarga di Sepang.Bagi
mewujudkan kelainan, ladang ini diubah suai menjadi lokasi tanaman cendawan
berdaya saing berkonsepkan
taman,"katanya. Beliau yang mempunyai Ijazah Perakauan United Kingdom berkata,
isterinya banyak memberi idea dan nasihat serta menjadi tulang belakang projek
penanaman cendawan yang diusahakannya.
.
Disebabkan
saya mempunyai tugasan lain, kebanyakan urusan ladang dijalankan oleh isteri
namun saya masih meluangkan masa sekurang-kurangnya sekali sehari menjenguk
keadaan di ladang bersamanya. Walaupun tanaman cendawan agak sukar untuk dijaga
disebabkan sifatnya yang sensitive dan mudah dijangkiti penyakit, saya tetapkan
tekad meneruskan perniagaan ini berkat dorongan daripada isteri dan
keluarga,"katanya.
..
Menurutnya,
penanaman cendawan memerlukan ruang yang berbumbung bagi memastikannya tidak
terdedah kepada hujan dan pencahayaan matahari melampau selain memerlukan
kelembapan serta suhu yang sesuai bagi membolehkan sporanya membiak dengan lebih
pantas dan subur.
..
Kata
Nabil, disebabkan sifat cendawan yang sensitive, penjagaannya memerlukan
ketelitian ditambah persekitaran bersih supaya cendawan ini tidak menghidap
penyakit yang boleh memudaratkan.
10- Jassleen
BERMULA secara kecil-kecilan sebagai perniagaan keluarga dari sebuah rumah di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur, 40 tahun lalu, Kumpulan Euro Moda dan Gulati's (EMG) sekarang merupakan salah sebuah gedung tekstil terkemuka yang menjadi tumpuan masyarakat seluruh negara, khususnya bila tiba musim perayaan mahupun perkahwinan. Berkat ketekunan dan kerja keras, perniagaan EMG kini berkembang sehingga berjaya membuka 14 buah gedung di seluruh tanah air, termasuk tiga buah di Jalan Tunku Abdul Rahman, di ibu negara.
Pandangan jauh setiap ahli keluarga
yang terbabit sama dalam bidang ini membolehkan EMG mencapai statusnya sebagai
Raja Sutera setelah berjaya memperkenalkan pemakaian sutera secara berleluasa
dalam kalangan semua lapisan masyarakat.
Pengurus Eksekutifnya Jasleen Kaur
berkata, perniagaan keluarganya dimulakan oleh ibu mertuanya, Kirpal Kaur Gulati
secara kecil-kecilan di sebuah bilik kecil di rumah
mereka.
“Kedai
tekstil pertama Gulati's di buka 25 tahun lalu. Kini di Jalan Tunku Abdul Rahman
sahaja terdapat tiga gedung dan 11 buah lagi di seluruh negara,” kata Jasleen
ketika menyingkap sejarah perkembangan perniagaan
itu.
“Pada
mulanya kedai-kedai kami di Jalan Tunku Abdul Rahman Kuala Lumpur hanya dikenali
sebagai Gulati's. Kami pula mula menjual kain-kain berjenama dari negara-negara
Eropah selepas penubuhan rangkaian Euro Moda,” ujar
Jasleen.
Menurutnya, pernigaan EMG mula
berkembang dengan pesat ke seluruh negara hanya 12 tahun lalu apabila gedung
pertama Euro Moda dibuka dengan memberi penekanan kepada kain-kain yang diimport
dari negara-negara Eropah seperti Perancis dan Itali, selain menjual pelbagai
jenis kain dari India dan Korea Selatan.
Gedung-gedung baru di bawah jenama
ini mula berkembang dan menjadi sebutan banyak pihak sebahagian besarnya kerana
menawarkan pelbagai corak dan warna kain sutera yang menarik dan bermutu tinggi
setelah suami Jasleen, Pavitar Singh Gulati giat menjelajah Eropah untuk
menempah dan membeli kain-kain berjenama tersebut dari Itali dan Perancis selain
Korea Selatan pada sekitar 1990-an.
“Kami
mahu memenuhi cita rasa dan kehendak pelanggan kami yang inginkan kain sutera
berjenama berkualiti tinggi seperti Ungaro dari Itali. Pada masa yang sama kami
juga tidak lupakan para pelanggan yang mahukan jenis kain sutera yang harganya
sederhana dan jenis yang boleh dicuci (washable silk) dari Korea
Selatan.
“Sejak
itu jugalah EMG mula dikenali sebagai ‘Raja Kain Sutera’ kerana menjual pelbagai
jenis kain sutera.
“Pelanggan kami datang dari seluruh
negara dan kami ingin memberikan perkhidmatan terbaik kepada mereka dengan
membuka kedai EMG berhampiran mereka.
“Selain itu, kami juga memenuhi cita
rasa pelanggan kami dengan memberikan pelbagai pilihan kain. EMG memiliki
kumpulan pereka sendiri untuk mereka corak-corak mengikut cita rasa rakyat
tempatan.
“Kami
kemudiannya meminta pembekal tekstil kami di Korea Selatan dan India untuk
mengeluarkan kain-kain mengikut corak yang kami cipta dalam kuantiti yang
besar,” jelas ibu kepada empat orang cahaya mata
itu.
Jasleen yang berkelulusan ijazah
sarjana dalam bidang sains mula berjinak-jinak dalam perniagaan ini selepas
berkahwin dengan suaminya Pavitar Singh Gulati 12 tahun
lalu.
“Saya
tidak tahu apa-apa mengenai tekstil pada masa itu dan mengikuti kelas-kelas
akaun secara sambilan untuk belajar mengenai selok-belok dunia
perniagaan.
“Ketika itu saya terpaksa menguruskan
bahagian sumber manusia, perhubungan komunikasi, perakaunan dan belajar
perniagaan tekstil, semuanya secara serentak. Manakala suami pula sibuk
menguruskan hal-hal membeli kain-kain secara pukal dari India, Korea Selatan dan
di negara-negara Eropah.
“Bukan
mudah bagi kami pada mulanya tetapi lama-kelamaan saya dapat menguasainya dan
kini saya merupakan seorang ibu berkerja yang sangat sibuk,” kata
Jasleen.
Sementara itu, menurut Jasleen ibu
mertuanya, Kirpal Kaur akan meninjau keadaan di kedai-kedai mereka dari masa ke
masa dan akan memberi idea dan tunjuk ajar kepadanya untuk memperbaiki mutu
perkhidmatan perniagaan keluarga.
Hasil
kegigihannya itu beliau telah dipilih untuk memenangi Anugerah Keushawanan Ernst
And Young di bawah kategori wanita pada 15 Disember
lalu.
“Apa
yang membezakan kami dengan pesaing-pesaing kami adalah mereka menjual kain-kain
yang direka oleh pengeluar-pengeluuar
tekstil.
“Tetapi kami di EMG,
melangkah setapak lagi kehadapan kerana kami membuat kajian dan mencipta
rekaan-rekaan yang lebih sesuai dengan cita rasa masyarakat tempatan selain
menjual kain-kain yang dijual kain sedia ada,” ujar Jasleen.