Friday 10 May 2013

TOP 10 RICHEST IN THE MALAYSIA


Tan Sri Robert Kuok Hock Nien

Asset: Estimated RM61.93 Billion
Company: Kerry Group/ Kuok Group

Tan Sri Robert Kuok Hock NienTan Sri Robert Kuok Hock Nien

Robert Kuok Hock adalah seorang ahli perniagaan Cina Malaysia berpengaruh. Menurut Forbes nilai bersih beliau dianggarkan sekitar $ 12500000000 pada Julai 2012, menjadikan beliau orang yang paling kaya di Malaysia dan Asia Tenggara.

Kuok adalah media-malu; kebanyakan perniagaan beliau persendirian olehnya atau keluarganya. Selain daripada pelbagai perniagaan di Malaysia, syarikat itu juga mempunyai pelaburan di banyak negara di seluruh Asia. Kepentingan perniagaannya pelbagai daripada ladang tebu (Perlis Plantations Bhd), penapisan gula, pengilangan tepung, makanan haiwan, minyak, perlombongan, kewangan, hotel, hartanah, perdagangan, pengangkutan dan penerbitan. Sumber terbesar kekayaan adalah kepentingan dalam Wilmar International, syarikat minyak sawit tersenarai terbesar di dunia. Beliau adalah seorang pelajar dari sekolah Raffles Institution.


Tan Sri T Ananda Krishnan

Asset : Estimated RM30.17 Billion
Company : Usaha Tegas

Tan Sri T Ananda KrishnanTan Sri T Ananda Krishnan

Tatparanandam Ananda Krishnan (lahir 1938) adalah seorang ahli perniagaan dan dermawan daripada asal Sri Lanka Tamil Malaysia. Digelar AK, dia kini dianggarkan mempunyai nilai bersih AS $ 9.5 bilion mengikut senarai Forbes 'Julai 2012 daripada orang kaya, menjadikan beliau terkaya kedua di Asia Tenggara di belakang Robert Kuok, dan nombor 89 di dunia.Ananda Krishnan shuns pendedahan awam dan dikenali untuk mengekalkan profil yang rendah bagi seseorang yang pendek beliau.

Usaha pertama Krishnan keusahawanan adalah sebuah syarikat perunding Malaysia Usaha Tegas. Beliau menubuhkan Trading Exoil, yang pergi untuk membeli konsesi minyak penggerudian di pelbagai negara. Kemudian, beliau berpindah ke perjudian (di Malaysia). Pada awal tahun 1990-an, beliau mula mempelbagaikan ke dalam arena multimedia.


Pada masa ini, beliau mempunyai kepentingan perniagaan di media (Astro), satelit (MEASAT), minyak dan gas (Bumi Armada, Pexco), telekomunikasi (Maxis, Aircel). Beliau memiliki kepentingan dalam Syarikat Tanjong Public Limited, sebuah syarikat pegangan pelaburan yang mempunyai anak-anak syarikat yang terlibat dalam penjanaan kuasa (Powertek), perjudian (Pan Malaysian Pools), riadah (Kepulauan Tropika, Pawagam TGV) dan harta benda.

Puan Sri Lee Kim Hua

Asset: Estimated at RM20.96 Billion
Company: Genting

Puan Sri Lee Kim HuaPuan Sri Lee Kim Hua

Janda kasino hartawan Lim Goh Tong. Bersih bernilai sehingga $ 1400000000 sebagai saham Genting keluarga dan Genting Hong Kong (sebelum ini dinamakan Star Cruises) kedua-dua meningkat hampir 50% pada tahun yang lalu.

Tan Sri Lee Shin Cheng

Asset: Estimated at RM15.88 Billion
Company: IOI Group
Tan Sri Lee Shin ChengTan Sri Lee Shin Cheng

Tan Sri Dato 'Lee Shin Cheng adalah hartawan perniagaan Cina Malaysia yang terlibat secara aktif dalam industri perladangan.

Lee Shin Cheng kepala IOI Corporation Berhad (atau lebih dikenali sebagai Kumpulan IOI) sebagai pengerusi eksekutif. Kumpulan IOI adalah oleh Forbes pada tahun 2012 minyak sawit dan hartanah gergasi pembangunan. Ia dimiliki kilang di Amerika Syarikat dan Belanda dan memenangi tawaran $ 322,000,000 untuk plot 6 ekar di pusat bandar Singapura untuk bangunan kediaman.

IOI, yang disenaraikan di Bursa Malaysia, adalah salah satu konglomerat terkemuka di dunia menguruskan ladang kelapa sawit, lemak khusus, bahan kimia oleo dan aktiviti pembangunan hartanah di Malaysia, Indonesia, Amerika Syarikat, dan Eropah. IOI penapisan di Rotterdam, Belanda adalah kilang penapisan minyak sawit terbesar di Eropah. Ladang kelapa sawit IOI di Malaysia dan Indonesia menghasilkan minyak sawit dan minyak isirung sawit. Ini adalah minyak yang dibuat ke dalam minyak khusus, stearat logam dan lemak yang digunakan dalam sabun, bahan pencuci, kosmetik dan aditif makanan. Kumpulan IOI juga merupakan pemaju hartanah terkemuka sebenar di Malaysia: projek-projek yang termasuk bandar-bandar, pusat membeli-belah, kondominium, menara pejabat dan resort.

Tan Sri Quek Leng Chan

Asset : Estimated at RM15.24 Billion
Company : Hong Leong Group

Tan Sri Quek Leng ChanTan Sri Quek Leng Chan

YBhg Tan Sri Quek Leng Chan (lahir tahun 1941, Singapura) adalah seorang hartawan Malaysia yang bersama-diasaskan Hong Leong Group Malaysia. Beliau adalah salah seorang yang paling kaya di Malaysia dengan nilai bersih yang dianggarkan sebanyak AS $ 4.8 bilion menurut Forbes pada bulan Julai 2012.
YBhg Tan Sri Quek Leng Chan belajar di Victoria Sekolah di Singapura dan lulus sebagai Barrister-at-Law daripada Middle Temple, United Kingdom. Beliau mempunyai pengalaman perniagaan yang luas dalam pelbagai sektor, termasuk perkhidmatan kewangan, pembuatan dan hartanah. Beliau merupakan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Hong Leong Company (Malaysia) Berhad ("HLCM"), Pengerusi Eksekutif Hong Leong Industries Berhad ("HLI"), Hume Industries (Malaysia) Berhad ("HIMB"), Hong Leong Financial Group Berhad, GuocoLand (Malaysia) Berhad, Camerlin Group Berhad dan Pengerusi Hong Leong Bank Berhad, HLG Capital Berhad ("HLG"), Hong Leong Assurance Berhad, Hong Leong Islamic Bank Berhad dan Hong Leong Foundation ("HLF").


Quek menyelia operasi di Malaysia Kumpulan Hong Leong manakala sepupunya dan rakan-rakan jutawan Kwek Leng Beng mengawasi operasi Singapura.

Tan Sri Teh Hong Piow

Asset: Estimated at RM 14.93 Billion
Company: Public Bank

Tan Sri Teh Hong PiowTan Sri Teh Hong Piow

Tan Sri Dato 'Seri Dr Teh Hong Piow, Pengerusi Public Bank Berhad di Malaysia, dilahirkan di Singapura pada 14 Mac 1930. Beliau telah menghadiri pendidikan formal sekolah rendah dan menengah di Sekolah Anglo-Chinese di Singapura. Beliau telah berkahwin dengan Puan Sri Tay Sock Noy sejak tahun 1956 dan mereka mempunyai empat orang anak - tiga orang anak perempuan dan seorang anak lelaki.


Beliau memulakan kerjaya dalam bidang perbankan pada tahun 1950 sebagai Kerani Bank di Overseas-Chinese Banking Corporation Ltd dan kenaikan pangkat kepada pegawai dalam tempoh lima tahun. Beliau menyertai Malayan Banking Berhad sebagai Pengurus pada tahun 1960. Kemudian pada tahun 1964, beliau telah dinaikkan pangkat ke jawatan Pengurus Besar pada usia muda 34. Teh kemudian meninggalkan Malayan Banking pada tahun 1966 untuk menubuhkan Public Bank.


Salah satu perniagaan Malaysia terkaya, Piow diperolehi tiga darjah di unaccredited Pacific University Barat dan dua PhD di Universiti Clayton (juga unaccredited) dan Universiti Malaya. Bernilai bersih beliau dianggarkan oleh Forbes menjadi AS $ 4.7 bilion.

Tan Sri Dato' Seri Dr. Yeoh Tiong Lay

Asset: Estimated at RM 8.57 Billion
Company : YTL Corporation

Tan Sri Dato' Seri Dr. Yeoh Tiong LayTan Sri Dato' Seri Dr. Yeoh Tiong Lay


Tan Sri Dato 'Seri Dr Yeoh Tiong Lay adalah hartawan perniagaan Malaysia dan seorang dermawan yang terkenal. Beliau mengasaskan YTL Corporation, konglomerat terbesar dan paling berjaya di Malaysia dengan kepentingan dalam pembinaan, utiliti, hotel, pembangunan hartanah dan teknologi. YTL adalah berdasarkan terutamanya di Malaysia tetapi mempunyai operasi yang luas di Asia, Australia dan United Kingdom, di mana ia memiliki utiliti Wessex Water. YTL Corp mempunyai lebih daripada $ 3 bilion tunai.

Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

Asset: Estimated at RM 7.91 Billion
Company: Albukhary Foundation

Tan Sri Syed Mokhtar Al-BukharyTan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary adalah yang paling kaya tokoh korporat Bumiputera di Malaysia. Dengan penglibatan dalam bidang perniagaan yang pelbagai yang termasuk pengangkutan dan logistik, perladangan, pembangunan hartanah, pertahanan dan gudang senjata serta kejuruteraan dan kuasa, beliau mempunyai nilai bersih dianggarkan AS $ 2.5 bilion menurut Forbes pada bulan Julai 2012, menjadikan beliau 8 terkaya di Malaysia.

Tan Sri Dato' Vincent Tan

Asset: Estimated at RM 3.97 Billion
Company: Berjaya Group

Tan Sri Dato' Vincent TanTan Sri Dato' Vincent Tan


 

Tan Sri Dato' Vincent Tan

Asset: Estimated at RM 3.97 Billion
Company: Berjaya Group

Tan Sri Dato' Vincent TanTan Sri Dato' Vincent Tan


Tan Sri Dato 'Seri Vincent Tan Chee Yioun (lahir 1952) adalah pemilik semasa Cardiff City FC dan juga merupakan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Berjaya Corporation Berhad, yang mengawal pelbagai perniagaan yang termasuk bermain golf, harta, resort, dan perjudian dalam kumpulan yang dikenali sebagai Kumpulan Berjaya. Beliau mengendalikan kedua perkhidmatan TV berbayar di Malaysia, MiTV, yang dilancarkan pada September 2005. Pada tahun 2010 beliau memasuki senarai jutawan Forbes dengan nilai dianggarkan sebanyak AS $ 1.3 bilion (RM4.2 bilion). Kejayaan Tan dalam sektor perniagaan di Malaysia telah disebabkan oleh sebahagian daripada persatuan yang rapat dengan tokoh-tokoh politik Melayu yang terkenal.

Tan dilahirkan pada tahun 1952 di Batu Pahat, Johor. Beliau bekerja sebagai seorang kerani dan ejen insurans sebelum menceburi bidang perniagaan pada 1980-an. Pada tahun 1982 dia membeli francais McDonald Malaysia dan pada tahun 1985 beliau membeli Sports Toto apabila agensi loteri telah diswastakan oleh kerajaan. [4] Vincent Tan mempunyai hubungan yang rapat dengan Mahathir Mohamad dan keluarganya, bekas Perdana Menteri Malaysia. Vincent Tan memperoleh lesen perniagaan loteri beliau daripada penswastaan ​​untendered pada tahun 1985 (Studwell, Joe; Godfathers Asia, halaman 130, Grove Press, 2007)

Pada 23 Februari, 2012, Vincent telah membuat keputusan untuk bersara daripada peranan korporatnya yang aktif dalam (B-Corp), perdana Kumpulan Berjaya Syarikat.

Tan Sri Datuk Sir Tiong Hiew King

Asset: Estimated at RM 3.81 Billion
Company: Rimbunan Hijau Group

Tan Sri Datuk Sir Tiong Hiew KingTan Sri Datuk Sir Tiong Hiew King


Tan Sri Datuk Sir Hiew-raja Tiong merupakan pengasas Cina Malaysia dan pengerusi Rimbunan Hijau Group, sebuah syarikat pembalakan ditubuhkan pada tahun 1975. Operasi pembalakan di luar negara di Papua New Guinea adalah yang terbesar di negara itu. Beliau juga mempunyai kepentingan dalam operasi di Rusia pembalakan.


Tan Sri Datuk Tiong menetap di Sibu, sebuah bandar di Sarawak, di pulau Borneo yang dimiliki oleh Malaysia. Dengan nilai bersih yang dilaporkan kira-kira AS $ 1.2 bilion pada bulan Julai 2012.


Rimbunan Hijau Group Tiong juga mengawal Sin Chew Jit Poh dan Guang Ming Daily, dua daripada akhbar-akhbar utama negara Cina di Malaysia, The Daily Negara di Papua New Guinea dan Ming Pao Holdings Ltd di Hong Kong. Beliau menjalin kumpulan penerbitan Cina global dengan Ming Pao Enterprises beliau; akhbar Ming Pao juga boleh didapati di San Francisco (tidak lagi dalam perniagaan sejak 15 Feb 2009), New York, Vancouver dan Toronto.